Не пречим.

Резултат с изображение за don't interfere

Понякога разбирам, че хората си мислят, че нещо много мистично се случва в демократично училище, много невероятно, много особено. Че възрастните правят нещо много мистериозно.

Да, в демократично училище се правят много неща, но всъщност, за мене по-важно от нещата, които се правят е онова, което НЕ се прави: не се пречи.

Просто не пречим на децата.

Да бъдат себе си.

Да се движат свободно.

Да търсят отговор на нуждите си, интересите си, въпросите си.

Да се изразяват свободно.

Да общуват свободно.

Да играят.

Да изследват света по своите начини.

В света на възрастните, да не пречиш на другите е много ценно качество. Да не ти пречат другите всъщност е съществено. То е ключово, за да си вършиш работата, нали? Да не ти пречат да си вършиш работата е неоспоримо право в света на възрастните, нали?

И сега новина!

Потвърждавам, че в света на децата е абсолютно същото!

Да имаш правото да не ти пречат е някак неоспоримо за възрастните – когато си възрастен е ясно, че имаш право на това да не ти пречат!

Но за децата – защо мислим, че е различно? Потвърждавам, че е същото!

Да растат, да играят и да учат по техния си начин – това е работата на децата! Те също имат нуждата и правото да не им се пречи да си вършат работата!

Та ние просто не пречим!

Не им пречим да си вършат работата.

Оставяме ги да си вършат работата!

И те си вършат работата!

Учат, изследват, развиват се. Това, ако не е работа – здраве му кажи.

Исках да напиша разни неща за това какво правим, ама по-важно е да кажа какво не правим. Следва продължение.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s