Изгубени в намеренията

Свързано изображение

Последните дни прочетох доста коментари и постове, бурни критики, почувствах доста възмутени хора, усетих голям поток енергия към изказването на новия министър на образованието. Предполагам, че това ни е в ДНК-то – да реагираме по този начин – когато прочетем/видим/чуем/разберем за нещо, което е в огромен контраст и противоречие с нашата ценностна система – да скачаме бурно да обвиним, разкритикуваме, осъдим. Да, това е един начин да извисим гласа си, да изразим несъгласието си.

Опитах се да видя какво стои зад това изказване, зад тази идея, зад предлаганата мярка. Макар че понякога ми е много трудно, опитвам се да вярвам в изначалните добри намерения зад действия  (а не в преднамереното лошо намерение) и да се водя по максимата, че понякога пътят до ада е осеян с добри намерения – тоест – понякога имаме най-добрите намерения да направим добро, а то съвсем друго излиза. Понякога мислим, че нещо е най-доброто и предприемаме действия с добри намерения, а то се оказва, че съвсем не е така. Мисля си че повечето от нас поне веднъж през живота си са попадали в ситуация, в която съвсем с добри намерения са тръгнали да правят нещо, което всъщност съвсем не се е оказвало адекватно.

Вярвам, че мерките „издирване“ и „задържане“ в училище са продиктувани от желанието на министерството всяко дете да има свое училище – своя място, където да има възможност спокойно да учи, и от трудността, която срещат (от позицията в която се намират) да намерят друг начин, по който да се подпомогне този процес.

Приветствам министерството в желанието им всяко дете да има свое училище!

Сещам се две бързи, лесни и ефективни предложения с цел максимално улеснение и подпомагане на този процес, които бих искала да споделя:

  1. Да разширим понятието си за училище – какво включва понятието училище – училището е място, където учиш. То може да бъде образователния център, който посещаваш, може да бъде клуба по интереса, може да бъде у дома. 🙂 На практика, реално ние навсякъде учим, така че всяко място е наше училище, но да речем, за целите на теорията и нуждата на мозъка ни от повече конкретика и по-малко абстракция и нуждата да си дефинира нещата, можем да приемем да наричаме училище мястото, където си/отиваш с осъзнатото намерение да си вземеш нещо като нова информация, умение, знание.
  1. Да видим какво трябва да променим в училището, така че всяко дете да ходи с желание и ентусиазъм там. Да вижда смисъл в прекараното време там – да намира смисъл за себе си.

И още едно специално предложение за всички малцинства, които, по една или друга причина, изпитват затруднения с предлагането или създаването на позитивна среда, в която децата могат да изживяват детството си и да учат:

  1. Да ги подпомогнем – истински, човешки – в реалните им предизвикателства и казуси, да работим с причините, не със симптомите (неходене на детето на училище). Никой не иска осъзнато да е прост, неук и неграмотен, но тези хора имат много по-дълбоки нужди – потребности на много по-дълбоки нива и пластове – например нивото да бъда приет (а не просто толериран), нивото да бъда истински реално включен в обществото (а не просто да ползвам множество преференции за измиване на ръцете, които само задълбочават усещането ми за отделност и изолираност).

Имам в себе си вътрешна увереност, че със съсредоточаване върху горните точки, всички ще бъдем удовлетворени и облекчени от възможността да не стигаме до мерките „издирване“ и „задържане“, което, убедена съм, ще бъде радост и облекчение и за самото Министерство:)

И най-важното, което е добре да помним всички е, че израстването на децата ни (в което влиза образоването им) е наша отговорност, родителска отговорност. В нея участието на Министерството е като предложена ръка за помощ и подкрепа – нека е подадена, нека я има – за всички онези, които имат нужда!

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s