Митовете в образованието, в които все още вярваме: МИТ № 2 – Съществува момент, в който не учиш. (за сметка на други, в които учиш)

Резултат с изображение за playing and studying

Какво означава учене? Да вземем широко възприетото схващане – възприемане на информация, обработка и анализ на информация, запаметяване.

И сега искам да го съотнесем към една гранде нелепа идея – заблуда, която обаче е обвила като в мъгла мозъците ни.

Съществува една такава идея, че има момент(и), в който не учиш. (Съотносимо с идеите на образованието – това са всички моменти извън класната стая или работа по домашните). Има такива моменти, в които не учим. За сметка на други, в които учим.

Някога, някак, е създадено това разделение. Това противопоставяне. Това схващане, по което в момента е организирано изцяло ежедневието на децата ни – на време, в което учат, и на такова, в което не учат (играят, ядат, спят и т.н.).

Мозъкът ни обаче не е такава машина. Мозъкът ни непрекъснато възприема информация. Мозъкът ни непрекъснато (дори и когато спим) преработва, обработва, сортира и анализира информация. Дори и когато „нищоправим“ (друг любим мит – сиреч – блеем, зяпаме и т.н.) – дори и тогава. Всички тези процеси се извършват и без нашето направление и управление –те се извършват и неволево – както и биенето на сърцето – те са в нашата биология. Сетивата непрекъснато възприемат, различните части на мозъка непрекъснато обработват, анализират, сравняват, складират, съотнасят към стара информация, клетките непрекъснато създават нови невронни връзки, умът непрекъснато генерира мисли, предположения, идеи, разсъждения…Невъзможно е да се изключиш от този процес! Не моожеш да се изключиш от света, в който си, от сетивата си, от ума си. (Освен ако не си от онези хора, които, целенасочено, в продължение на дълги години работят ИМЕННО ЗА ТАЗИ ЦЕЛ – тоест – нарочно го правят. Те го правят нарочно обаче именно защото това НЕ Е естественото състояние на човека. Естественото състояние е да възприема. Когато е с отворени сетива.)

Мозъкът ни не ни пита всяка сутрин – да възприемам ли днес или да не възприемам? Да се опитвам ли да осмислям това, което виждам, чувам, усещам, подушвам, наблюдавам или не? Да мисля ли или да не мисля? Не, това са процеси, които просто текат. Точно като биенето на сърцето ни, работата на белите дробове, работата на червата и т.н. Машината, ако е смазана, работи. Мисля, че всички ще се съгласим, че по този въпрос две мнения няма.

Признавам, че винаги, когато чуя нещо, което води до утвърждаване на тази мисъл, това много ме забавлява. Представям си как някъде в главата ни има едно копче – представям си го като червен бутон и ние го натискаме и спираме да учим или пък го натискаме само когато ще учим. За голяма наша радост, това изобщо не е така.

Идеята, че има момент, в който не учим идва от поставянето на акцент върху някакъв конкретен период-отрязък от време, в който учим – в училище. Това противопоставяне е напълно изкуствено, неестествено и нереално, но някак то се е утвърдило в масовото съзнание. Покрай него, ние като общество дори сме създали допълнителни фрази и термини, чрез които не просто поддържаме, но и увеличаваме заблудата – защото когато някакви неща се водят за „учебни“, то това създава дуалността, че останалите са „неучебни“. „Учебен“ час е час, в който се учи, а междучасието или събота и неделя са моменти, в които по презумпция не се – иначе и те щяха да се водят учебни:) „Учебна“ стая е стаята, в която учим – пространството, в което се учи. Пространствата извън нея очевидно автоматично стават НЕучебни – по същата логика. Ами какво да кажем за „учебна“ година? Това се предполага, че е времето, в което учиш. Закриване на „учебната“ година предполага спиране на ученето и игра. Така се възприема от повечето хора, нали?

Признавам, че ми става изключително тъжно, когато чуя някое дете да казва, че сега няма да учи, а ще играе. Представяте ли си каква изкривена представа за ученето е получило това дете в главата си? Каква изкривена представа за ученето поддържаме всички ние? Не съществува момент, в който не учим. Колко по-добре би било, ако извадим от речника си тези „учебни“ моменти, които автоматично създават представата, че другите са „неучебни“. Ако осъзнаем, че учим от всичко навсякъде и неучебен момент и пространство просто не съществува.

Струва ми се по-близко до реалността би било да формулираме така – съществуват моменти, в които не учим СЪЗНАТЕЛНО. Тоест – не сме си поставили за тази цел да учим. В тях пак учим – просто не го съзнаваме – тоест – изцяло несъзнателно е.

Значи, от една страна имаме тези моменти, в които учим – но не е волево – може да се каже така – дори и изцяло против нашата воля – те oе случват!

И имаме онези моменти, в които учим – съзнателно – когато САМИ (не отвън) си поставим за цел сега да учим нещо конкретно.

Митът, че учим основно в класната стая тук веднага се разбива на пух и прах, защото децата там отиват по принуда – насила – защото някой им казва, а не защото съзнателно са си поставили САМИ тази цел. Те влизат от урок в урок, в поредния урок, не защото СЪЗНАТЕЛНО сами са избрали да учат това, а защото някой им е казал да направят така.

Та тук някак ми се струва нужно да се разделим и с още един мит – мит № 3 – „Ученето се случва в класната стая – с учител отпред и деца, които стоят мирно и тихо и слушат.“

Завършвам с два цитата:

Единият от Яков Хехт: Ако в една стая децата седят по чиновете и никой не гъква, това значи ли, че те в момента учат?

Вторият от Сугата Митра: Learning happens independently from the process of education – most of us can feel this all the time. (Ученето се случва независимо от процеса на образование – повечето от нас могат да усетя това през цялото време. )

Реклами

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s